Lucrările de construcție ale parcului industrial Bistrița Sud, primul parc industrial din județul Bistrița Năsăud, sunt în plină desfășurare. Antreprenorii, Antrepriza de Reparații și Lucrări Cluj(Strabag) și Serbis Bistrița, sunt hotărâți să finalizeze chiar înainte de termen, astfel încât finalul lui 2014 ar putea însemna inaugurarea platformei industriale. Ce strategie are însă conducerea administrativă a viitorului parc pentru atragerea investitorilor?
Iulius Dumitru, managerul parcului industrial, așteaptă cu nerăbdare finalul anului, pentru că are deja o listă cu investitori interesați de parcelele și de celelalte facilități care le vor fi puse la dispoziție. “Avem deja solicitări din partea unor companii ce activează în domeniul prelucrărilor mecanice. Majoritatea sunt firme locale care doresc să-și mute afacerea, ba chiar să și-o extindă, în viitorul parc. Aceste companii, dacă vom semna contractele, vor ocupa în total aproximativ 10.000 mp, adică 6% din suprafața utilă a platformei și vor crea 40-60 locuri de muncă. Este un început bun, ne bucurăm că am atras mai întâi atenția firmelor locale, afacerilor românești.” explică Dumitru.
După mai multe vizite în parcurile industriale importante din România, învățând din experiența altora, managerul Business Park Bistrița este conștient că are nevoie de un investitor “ancoră”, de dimensiuni serioase, ori măcar cu un nume sonor. “Aceasta este ținta noastră principală în acest an, să gasim acea ancoră. Apoi, totul devine mai simplu, investitorul respectiv atrăgând după sine alte companii, în general din același domeniu, furnizori, colaboratori etc. Din experiența altor parcuri, am observat că media de timp pentru găsirea acestui investitor strategic într-un parc industrial din România este de 3 ani. Sperăm ca la noi să meargă mult mai repede.” spune Dumitru. Potrivit acestuia, principala caracteristică a strategiei de dezvoltare a Parcului Industrial Bistrița Sud o reprezintă schimbarea paradigmei de afaceri, în special prin abordarea unei atitudini pro-active, chiar agresive, în ceea ce privește promovarea parcului industrial.
Astfel, spune Dumitru, concentrarea va fi pe atragerea de afaceri care produc valoare adăugată mare, folosesc tehnologie modernă și sunt foarte inovative. De asemenea, parcul vizează atragerea în special a capitalului autohton, dacă se poate chiar local. <<Vom folosi conceptul de ”mix de finanțare”, care constă în folosirea capitalului privat (în special autohton) și a finanțărilor nerambursabile. De asemenea, avem în vedere transferul tehnologic, în special de la firmele ce folosesc tehnologii de vârf, prin crearea de societăți mixte (joint ventures) și înființarea de vehicule investiționale dedicate (Special Purpose Vehicles – SPVs).
„În ultimele luni, am inițiat demersuri pentru crearea unor firme mixte între companii din străinătate și firme românești. De exemplu, am trimis mai multe oferte spre companii high-tech din străinătate – SUA, Marea Britanie, Norvegia, Germania, Austria și Finlanda și s-au demarat discuții cu fonduri private de investiții care ar putea să finanțeze aceste firme mixte, prezente în viitorul parc industrial. Dorim, de asemenea, să depunem un proiect cu fonduri nerambursabile – în Programul Operațional Sectorial – Creșterea Competitivității Economice (2014 – 2020) – pentru crearea unui accelerator de business, un concept foarte modern și uzitat în parcurile industriale din Europa și SUA.”, explică Dumitru.
Importanța târgurilor investiționale
Managerul parcului industrial a participat în perioada 5-7 iunie 2014 la un târg dedicat investițiilor organizat la Londra, iar în perioada 12-13 iunie 2014, la București, la ICEE Fest, un forum unde au participat mai multe fonduri de investiții interesate de tot ceea ce înseamnă Internet în România. În luna iulie, Dumitru intenționează să participe la evenimente similare, prezentând oferta Business Park Bistrița, la Istanbul (iulie), New York (august), Budapesta (septembrie), Varșovia (octombrie). “Foarte importante sunt aceste evenimente, unde se adună marii investitori și vizualizează oferte: spre ce țară merg, ce aleg din acea țară, ce beneficii vor avea acolo. Prezența noastră acolo e obligatorie, dacă vrem să atragem și investitori mari. Așa au procedat ani de-a rândul, promovându-se, și Tetarom Cluj, și Eurobusiness Park Oradea și alte centre industriale, azi de mare succes, din România.”, explică Iulius Dumitru.
Despre parcul industrial Bistrița Sud
Parcul Industrial Bistrița Sud, al cărui acționar unic este Consiliul Local Bistrița, a obținut titlul de parc industrial prin Ordinul Ministerului Administrației și Internelor nr. 262/20.11.2012. Proiectul, în valoare de cca. 10 milioane euro, este realizat cu ajutorul fondurilor europene și are rolul principal de a revigora industria din zonă și de a crea noi locuri de muncă. Parcul se va întinde pe o suprafață de 30 de hectare, iar suprafața utilă va fi de 180000 mp. Potrivit proiectului, la doi ani de la finalizarea construcției, gradul de ocupare trebuie să ajungă la 26%.