(123) 456-7890 info@yourdomain.com

INTERVIU: De ce este mai avantajos să îți deschizi o afacere în Parcul Industrial al Bistriței?

Echipa care se ocupă de administrarea Business Park Bistrița Sud, condusă de Iulius Dumitru, explică de ce este mai avantajos pentru companii să își construiască fabrici în Parcul Industrial al Bistriței, care sunt costurile, cine sunt primii rezidenți ai parcului și de ce nu se construiește încă.

Rep: Parcul Industrial este un proiect gata de câțiva ani. Ne puteți spune câteva detalii despre acest proiect și ne puteți spune de ce nu s-a mutat încă nimeni aici?

Iulius Dumitru: Parcul Industrial Bistrița Sud este amplasat în localitatea Sărata, pe teritorul municipiului Bistrița, iar suprafața totală a parcului este de 30 ha, din care 10 ha sunt ocupate de infrastructura comună, aceasta însemnând drumurile de acces, trotuare, locurile de parcare, sensurile giratorii, rețelele de utilități. Diferența de 20 ha este disponibilă pentru concesiune, pentru închiriere către potențiali investitori inițiali care vor să se stabilească acolo.

Valoarea totală a investiției a fost de aproximativ șapte miloane de euro, pentru amenajarea parcului municipalitatea reușind să obțină o finanțare nerambursabilă, de 50 de sută din valoare, prin Programul Operațional Regional 2007-2013.

Proiectul a fost depus în anul 2009, la Agenția de Dezvoltare Nord-Vest, ideea amenajării parcului fiind mai veche, din 2007. A intrat în evaluare, iar în 2011 proprietarul Parcului Industrial, care este municipiul Bistrița, a fost anunțat că proiectul poate primi finanțare. S-a semnat contractul de finanțare nerambursabilă, iar în 2012 a obținut titlul de parc industrial pe care l-a dat Ministerul Dezvoltării.

În 2013 a avut loc licitația pentru selectarea constructorului, iar în octombrie 2015 Parcul Industrial a fost finalizat. Din ianuarie 2016 am lansat prima licitație pentru a atrage investitori.

Discuții am avut înainte cu doi ani de finalizarea parcului cu investitorii, însă până nu s-a finalizat investiția nu am putut face nimic. Practic am avut un an la dispoziție, în care să lansăm apelurile pentru concesionarea suprafețelor din parc. Parcul este gata, absolut toate utilitățile, toate sunt funcționale.

În 2016 am semnat zece contracte de concesiune, ele se numesc de fapt, conform legii parcurilor industriale, contract de administrare – prestări servicii conexe cu zece companii.

Rep: Câte companii sunt din județul nostru și câte companii vor veni din afara județului în Parcul Industrial?

Iulius Dumitru: Din cele zece, nouă sunt din județul nostru, majoritatea vor să își extindă activitatea nu să-și relocheze actualele sedii. Am insistat pe extinderea de activitate pentru că ne dorim crearea de noi locuri de locuri de muncă, nu mutarea unor locuri de muncă dintr-un loc în altul. A zecea companie care nu este din județ fabrică și imprimă ambalaje din hârtie și carton, este un fel de franciză a unei companii germane, aceasta având dealtfel și cea mai mare valoare a investiției, respectiv 3 milioane de euro și angajează 75 de persoane.

Rep: De ce nu se vede nimic în parc? De ce nu se construiește?

Iulius Dumitru: Asta este întrebarea pe care mulți oameni și-o pun. În conformitate cu contractele de administrare și prestări servicii conexe, rezidenții au la dispoziție anumite termene, în primul rând pentru a dezmembra terenul respectiv. Ca să le putem da lotul respectiv de teren trebuie să facem o dezmembrare cadastrală, după care urmează una notarială, apoi se obține dreptul de superficie și toate acestea au niște termene pe care nu le putem sări.

Spre exemplu, prima companie care a semnat contractul cu societatea care administrează Parcul Industrial Bistrița-Năsăud, respectiv compania Centana a semnat contractul de prestări servicii în 18.04.2016. A mai durat două luni până când am făcut aceste demersuri, noi cei de la Parcul Industrial ne ocupăm de toate documentațiile până la obținerea dreptului de superficie. Atunci se și emite factura, când au deja în folosință terenul respectiv. Ei au obținut dreptul de superficie abia în 18.06.2016. Ei bine, au, conform contractului nostru, încă 12 luni să se apuce de lucru.

De ce 12 luni? Pentru că trebuie să-și obțină autorizațiile necesare începerii construcției. Cel târziu la jumătatea lunii iunie ar trebui să înceapă prima companie să construiască, apoi urmează ceilalți…

Este foarte important de știut că aceste companii deja plătesc concesiunea și administrarea, dar acesta este motivul pentru care încă nu se vede acolo nimic, un șantier – se pregătesc actele. Se va vedea cel târziu începând cu jumătatea lunii iunie, când trebuie să înceapă lucrările.

După patru luni de la obținerea superficiei, fiecare dintre aceste companii ne-au demonstrat că s-au apucat de treabă, de proiectare, de obținere de autorizație. Au făcut pași, nu stă nimeni pe loc și așteaptă…

Rep: De ce ar veni cineva în Parcul Industrial și nu și-ar cumpăra singur teren?

Iulius Dumitru: În primul rând, terenul din Parcul Industrial are toate utilitățile necesare desfășurării afacerii, la cheie. Investitorii doar se vor racorda la aceste utilități. Acest lucru nu este chiar puțin pentru că în cazul în care ar trebui să-și cumpere teren în altă parte, ar imobiliza foarte mulți bani în achiziționarea terenului pe când aici este o concesiune foarte avantajoasă.

Este dedicat afacerilor, este o platformă de dezvoltare a afacerilor, e locul cel mai indicat pentru a te stabili ca și companie care ai activitate industrială în principal, dar și parte de servicii, servicii care sunt aplicate industriilor.

În al doilea rând, sunt niște facilități oferite de către Consiliul Local tocmai pentru a dezvolta mediul de afaceri local și aceste facilități sunt următoarele: scutire de la plata taxelor pentru obținerea certificatelor și autorizațiilor locale, de exemplu autorizația de construcție este 1% din valoarea construcției și iată vorbim de 5.000 de euro la cea mai mică investiție pe care o avem, de 500.000 de euro.

Fiecare dintre rezidenți are în plus posibilitatea să solicite Consiliului Local scutire de la plata impozitului pe clădirile din incinta parcului industrial în baza legii 186/2013, legea parcurilor industriale. Acolo este foarte clar spus că există aceste facilități, însă Consiliul Local este obligat să le ratifice.

Apoi este mai ieftin în parcul industrial. Luăm o medie de 2000 m², în funcție de documentația depusă, de valoarea investiției, de numărul de locuri de muncă nou create, putem vorbi de o taxa de concesiune medie de 0,5 euro/ m²/an. Adică 1.000 de euro pe an plus o taxă de administrare de un euro/ m²/an. Deci la 2000 m² concesionați o companie va plăti 3.000 de euro pe an.

Așadar e mult mai avatajos, la cât ar fi costat să cumperi terenul în altă parte, să îți aduci utilitățile ești scutit de plata a numeroase taxe și autorizații.

Avem discuții cu o companie germană și sperăm că în luna martie să putem anunța că și această companie vine aici. Vrea să concesioneze o suprafață de 2,5 ha pentru că ei știu bine ce înseamnă să ai o afacere într-un parc industrial.

Sunt absolut convins că Parcul Industrial va fi plin, dacă nu anul acesta cel târziu anul viitor. Noi avem doar un an de zile efectiv de când ne ocupăm de administrarea acestui parc și avem deja 30 la sută ocupat, companii care vin să facă investiții de peste 10 milioane de euro și vor crea 400 de locuri de muncă. Noi considerăm că este un succes.

Numai anul 2016 a fost dedicat acestor concesionări, atunci am început efectiv administrarea parcului. Într-un an de zile noi socotim că s-au făcut niște pași. În plus, noi suntem în competiție cu toate parcurile industriale din Europa, nu doar cu Clujul, Oradea, Târgu Mureș care sunt lângă noi, aici, ci și cu cele din toată Europa.

Noi însă ca și societate administrator îi asistăm, îi sprijinim pe rezidenți în toate lucrurile de care au nevoie – îi ajutăm să-și recruteze personal, desigur nu intră în pachetul standard, dar este o posibilitate. De asemenea, îi asistăm pe rezidenți – dacă se dorește, în accesare de fonduri nerambursabile, ajutoare de stat pe măsură ce aceste oportunități apar.

Rep: De ce este nevoie de un incubator de afaceri în Parcul Industrial, este un proiect controversat. Este necesar?

Iulius Dumitru: Este un proiect așteptat, foarte interesant, un proiect complementar chiar dacă se află în incinta parcului, ele sunt complementare. Este un incubator aplicat sectorial pentru industrie.

În plus, față de alte incubatoare avem prevăzută și o microhală de producție în care să fie echipamente industriale un CNC, o imprimantă 3D, echipamente tehnologice noi cu care se pot face prototipuri astfel încât, după perioada incubată, de maximum trei ani, firmele incubate să poate ieși în parcul industrial să își poată continua activitatea. Incubarea înseamnă că în acea perioadă de trei ani plătesc costuri foarte mici, chiar spre zero în ceea ce privește chiriile, sunt niște servicii comune – contabilitate, marketing, secretariat, copiat, servicii care sunt comune și sunt foarte ieftine. Este un ajutor pentru aceste companii, în principal pentru start-up-uri, dar nu numai pentru ele.

Este un proiect controversat, dar este un proiect foarte așteptat de multă lume din mediul de afaceri. Am stat foarte mult timp după ghidul solicitantului pentru că și aici se poate obține finanțare nerambursabilă. A apărut, este deocamdată în versiunea de consultare publică și probabil că în mai-iune va fi lansat ghidul și se vor organiza sesiunile de depunere a proiectelor. Este așteptat de mediul de afaceri și eu îl văd ca pe un lucru foarte bun care se poate întâmpla în parcul industrial. (P)

Lasă un răspuns