(123) 456-7890 info@yourdomain.com

Strategia de dezvoltare a Parcului Industrial Bistriţa Sud, prezentată la Primărie

Miercuri, 4 decembrie 2013, începând cu orele 16, în Sala Mare a Primăriei municipiului Bistrița, a avul loc evenimentul intitulat ”Prezentarea Parcului Industrial Bistrița Sud”. La eveniment au participat reprezentanți ai mediului de afaceri autohton, politicieni locali și reprezentanți ai mass-media.

Primarul Ovidiu Creţu a precizat că în maxim două săptămâni se va finaliza procedura de atribuire a execuţiei lucrărilor la Parcul Industrial Bistriţa Sud: ”Apoi, buldozerele şi excavatoarele o să ocupe fosta păşune a municipiului din zona Sărata, pe 30 de ha. Terenul se va transforma într-unul viabilizat, cu toate utilităţile, unde să poată fi amplasate obiective industriale de actualitate. Ne dorim să se facă relocări de unităţi metalurgice, siderurgice în zonă, dorim să fie o industrie nepoluantă, cu grad mare de integrare, iar tehnologia să fie un beneficiu pentru Bistriţa şi pentru judeţ. Apreciez că într-un an şi jumătate – doi vom finaliza toate lucrările care sunt prevăzute în proiect. În jurul Parcului sunt foarte multe terenuri private care vor deveni parte a Parcului Industrial, nu în sensul că le vom cumpăra noi, ci cetăţenii care stau acolo vor vinde terenuri unor investitori care vor dori să le achiziţioneze. Dacă zona respectivă va fi acoperită de solicitări, Bistriţa mai are zone unde putem să dezvoltăm şi alte parcuri. Acest proiect este o încercare importantă în dezvoltarea municipiului”.

Prefectul Ioan Țintean a spus că ”se fac paşi importanţi în finalizarea unei dorinţe de mai mulţi ani”: ”Bistriţa face ce au făcut şi alte oraşe şi unde aceste forme de afaceri sunt apreciate. Forţa de muncă s-a perfecţionat de-a lungul timpului în zona noastră industrială. Parcul Industrial este unul dintre cele mai importante capitole de dezvoltare a investiţiilor pe plan local. Odată cu dezvoltarea Parcului Industrial, speranţa bistriţenilor cu privire la locurile de muncă va creşte. Lucrurile intră în linie dreaptă, trebuie să aducem investitori şi să sperăm că vom vedea cât mai curând prima capacitate funcţională”.

Vicepreşedintele CJ BN Dorin Popescu a menţionat că singura sa supărare este că Parcul nu a fost realizat mai repede, în condiţiile în care ideea a apărut în 2006: ”Bistriţa e pregătită pentru aşa ceva, are potenţial. Ca şi nivel de industrializare, este printre puţinele oraşe care a avut absolut de toate ca şi specializări. Bistriţa se poate adapta la orice fel de industrializare, poate avea un Parc Industrial deosebit de spectaculos şi eficient”.

Viceprimarul Ioan Peteleu a spus că peste tot în lume parcurile industriale reprezintă un model de dezvoltare şi a dat exemplul Turciei, care are 1.000 de astfel de platforme, pe aproximativ 500.000 de hectare.

Liliana Coceşiu, director executiv la Direcţia Integrare Europeană din cadrul Primăriei Bistriţa, a făcut istoricul proiectului.

Iulius Dumitru, managerul SC Business Park Bistriţa Sud SRL, care administrează Parcul Industrial, a prezentat strategia de dezvoltare şi populare a complexului, dar şi stadiul actual al proiectului. Mai multe companii străine sunt interesate să vină la Bistriţa, în acest moment fiind discuţii şi negocieri.

Parcul Industrial – platformă de dezvoltare a producției și serviciilor, generatoare de locuri de muncă și bunăstare – este un cadru instituțional modern, care oferă acces la infrastructură fizică, servicii și facilități de producție investitorilor.

Un parc industrial este o afacere pe termen lung, care necesită timp pentru a produce rezultate. Astfel, celui mai mare parc industrial din Europa, Sophia Antipolis, situat în sudul Franței, i-au trebuit 7 ani până a atras primul investitor, însă după aceea dezvoltarea a fost exponențială, ajungând la 2.400 de hectare, 140 de companii rezidente (75% IMM-uri) și 2870 de angajați (80% ingineri). Interesant este faptul că din cele 2.400 de hectare, doar 900 (38%) sunt ocupate de companiile productive, restul fiind spațiu verde, drumuri/alei interioare și spații de servicii.

Metutech Turcia – parc stiințific și tehnologic, 120 ha, 276 companii rezidente, 3.800 angajați. Statul turc acordă scutiri din impozitul pe profit al companiilor rezidente, personalul care lucrează în parc este scutit de impozitul pe venit.

Silicon Valley – tehnologie, internet, new media, celebru pentru afacerile importante ce se derulează acolo. Staul american nu acordă nici un fel de facilități fiscale, ci încurajează antreprenoriatul real prin taxe și birocrație mai mici.

Experiența parcurilor industriale cu tradiție arată că piața este foarte competitivă. Astfel, în lume există 20.000 de parcuri industriale, din care doar în jur de 1.000 sunt în Europa. Turcia are peste 1.000 de parcuri industriale, cumulând 500.000 de hectare, acesta fiind un factor important care a dus la clasarea Turciei ca a 16-a economiei a lumii, în mai puțin de 25 de ani. Doar Istanbulul are în jur de 100 de parcuri industriale cumulând 2.500 de hectare.

Conform datelor oferite de Asociația Parcurilor Industriale, Tehnologice, Științifice și a Incubatoarelor de Afaceri din România (APITSIAR), sunt înființate un număr de 55 de parcuri industriale în România, din care în regiunea Nord Vest sunt doar 7 (3 în Cluj, 2 în Oradea, 1 în Jibou și 1 în Bistrița). Cele mai multe parcuri industriale le are regiunea Centru (16), din care 10 sunt situate în județul Brașov. Un alt concurent redutabil este județul Prahova, cu 9 parcuri industriale operaționale.

Obiectul general al Parcului Industrial Bistrița Sud îl reprezintă revigorarea şi dezvoltarea durabilă a economiei locale şi creşterea nivelului de trai prin atragerea investiţiilor, crearea condițiilor propice pentru dezvoltarea afacerilor şi crearea de noi locuri de muncă în Bistriţa.

Principala caracteristică a strategiei de dezvoltare a Parcului Industrial Bistrița Sud o reprezintă schimbarea paradigmei de afaceri, în special prin abordarea unei atitudini pro-active, chiar agresive, în ceea ce privește promovarea parcului industrial. Astfel, ne vom concentra în atragerea de afaceri care încorporează valoare adăugată mare, folosesc tehnologie modernă și sunt foarte inovative. De asemenea, vizăm atragerea în special a capitalului autohton, dacă se poate chiar local, întrucât, din experiența parcurilor industriale cu tradiție, aceasta este calea spre dezvoltare economică sustenabilă.

Factorii care vor conduce la succesul parcului industrial sunt:

–          Localizarea pe traseul unor magistrale de cale ferată importante, care vor face legătura intre Europa și Asia, între Europa și Ucraina, între Europa și Rusia. Localitatea Sărățel, situată la 2 km de parcul industrial, poate deveni un important centru de transport inter-modal, ceea ce va conduce la dezvoltarea parcului.

–          Utilitățile moderne oferite de parc, inclusiv a unui spațiu de birouri cu sală de conferințe.

–          Calificarea forței de muncă spre activități cu valoare adăugată mare.

–          Criterii transparente de admitere în parc.

–          Posibilitățile de extindere a suprafeței parcului industrial.

–          Înființarea unui incubator/accelerator de afaceri, prin care tinerii noștri să-și înființeze propriile afaceri, în special în domenii creative, evitând astfel ”exodul de creiere”.

–          Calitatea vieții în municipiul Bistrița.

–          Taxă de concesiune și taxă de administrare situate puțin sub media națională.

–          Dezvoltarea de legături cu organizații similare din țară și străinătate. Vom deveni membri ai APITSIAR, GTZ, UNIDO.

–          Posibilități de finanțare – vom avea la dispoziție 3 surse majore de finanțare care se vor susține reciproc, prin levier financiar: capital privat, prin înființarea unui fond de investiții local, credite bancare și ajutoare de stat nerambursabile.

 

Vom organiza forumuri de afaceri bi-anuale, la care vom invita reprezentanți ai industriilor țintă, atașați economici, camere de comerț bilaterale. Vom continua activitățile de promovare a parcului industrial, în special prin întărirea prezenței on-line.

Structura parcului:

Suprafaţă totală – 30 ha, din care:

  • spaţii industrie – 38%,
  • spaţii logistică – 12 %,
  • spaţii servicii administraţie – 5%,
  • drumuri şi tehnico-edilitare – 30%,
  • spaţii verzi – 15 %,

Sunt prevăzute un număr de 1878 locuri de parcare.

Zone funcţionale:

  • Lot nr. 1 cu o suprafaţă totală de 39.893,46 mp, împărţit în 34 parcele destinate serviciilor, atelierelor industriale şi industriei medii şi spatii verzi în suprafaţă de 15.293,46 mp;
  • Lot nr. 2 cu o suprafaţă totală de 26.130,11 mp, împărţit în 3 parcele destinate instituţiilor şi serviciilor (aferente industriei), şi o suprafaţă de 17.130,11 mp spaţii verzi;
  • Lot nr. 3 cu o suprafaţă totală de 41.912,75 mp, împărţit în 5 parcele destinate pentru logistică şi o suprafaţă de 1.651,28 mp spaţii verzi;
  • Lot nr. 4 cu o suprafaţă totală de 55.487,06 mp, împărţit în 5 parcele destinate una echipamentelor tehnico-edilitare şi patru pentru industria mare;
  • Lot nr. 5 cu o suprafaţă totală de 43.383,24 mp, împărţit în 11 parcele destinate 10 pentru industria medie şi una pentru echipamente tehnico-edilitare şi o suprafaţă de 984,90 mp spaţii verzi.

Utilități:

  • Alimentare cu energie electrică
  • Alimentare cu gaze naturale
  • Alimentare cu apă potabilă – grup de pompare
  • Canalizare menajeră şi pluvială  – staţie de epurare
  • Instalaţii de încălzire – centrale termice şi panouri solare
  • Telefonie, CCTV şi Internet

Industrii vizate:

  • industrie prelucrătoare, cu posibilitatea concentrării pe diverse industrii de vârf;
  • afaceri, în care predomină activităţile financiar-bancare, de consultanţă, proiectare, cercetare-dezvoltare, precum şi activităţi de administrare a afacerilor;
  • distribuţie, în care predomină activităţile de depozitare mărfuri şi logistică, desfăşurate în apropierea terminalelor de containere, a infrastructurii de transport (şosele, căi ferate) şi a punctelor vamale; servicii, în care predomină industriile producătoare de servicii, astfel cum sunt definite de Clasificarea Activităţilor din Economia Naţională;
  • servicii conexe: furnizare de utilităţi, curăţenie şi pază, servicii comerciale şi de alimentaţie publică, activităţi hoteliere, servicii de evidenţă contabilă, asistenţă în afaceri, servicii de asigurare şi altele similare acestora sau în legătură directă cu acestea.

Facilităţi:

  • furnizarea suportului complet de infrastructură pentru activităţile industriale (drumuri de acces, alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu curent electric, alimentare cu gaze, comunicaţii, iluminat public, încălzire, aer condiţionat)
  • acces la transportul rutier spre E58, permiţând conectarea cu drumurile europene de transport rutier, acces la cale ferată,
  • acces la viitoarea şosea de centură a municipiului Bistriţa.

Printre avantajele oferite investitorilor:

  • scutire de la plata impozitului pe clădiri;
  • scutire de la plata impozitului pe teren (valabilă în cazul în care se doreşte achiziţionarea terenului);
  • stimulente şi facilităţi adiţionale pentru promovarea investiţiilor directe cu influenţă semnificative asupra economiei:
  • terenurile dispun de certificat de urbanism cu avizele aferente, acord de mediu, studii topo și geo etc, care pot fi puse la dispoziția investitorilor;
  • societatea administrator va deţine licenţă de furnizare şi distribuţie pentru energie electrică şi gaze naturale, ceea ce înseamnă preţuri mai mici pentru investitori la aceste utilităţi;
  • societatea administrator va asista investitorii în relația cu autoritățile locale, inclusiv fiscul, în sensul că va face toate demersurile ca aceste relații să se desfășoare normal;
  • societatea administrator va sprijini investitorii în obţinerea de credite bancare și ajutoare de stat, la nivel local şi central;
  • societatea administrator va sprijini investitorii în obținerea de finanțări nerambursabile pentru dezvoltări ulterioare;
  • societatea administrator va sprijini investitorii în selectarea și pregătirea personalului necesar;
  • alte servicii oferite de administratorul parcului industrial: contabilitate, banking, consultanță, gestiune în vamă, curățenie și pază, servicii comerciale și de alimentație publică, activități hoteliere, booking/ticketing, asigurări etc.